לכאורה, מערכות ניהול התוכן (CMS) המודרניות של ימינו מאפשרות לנו לבנות, לנהל ואף לקדם אתר, כאשר אנחנו חפים מכל ידע HTML שהוא. נראה כי יתרונן היחסי הזה, אשר הופך מערכות ניהול תכנים כוורדפרס ודומותיה לידידותיות להדיוטות, מייתר כמעט כל ידע מוקדם ומרחיב את השימוש בהן גם לכאלה אשר אינם עוסקים בתחום בניית האתרים באופן מקצועי ולצרכי פרנסה.

אבל כל זה רק לכאורה, כי אמנם אין צורך לשלוט ב-HTML על בוריו כדי לקדם אתר, אולם עדיין, ל-HTML ישנו מקום נכבד בקשר שבין האתר למנוע החיפוש. קשר זה מוצע כחלופה בחלק מהמקרים על ידי מערכות ה- CMS(תגיות HTML למשל, מטה-דיסקריפשן ו-(H1-H6 ובמקרים אחרים אינו מוצע ונגיש ב-CMS עצמה (תגיות קנוניקל), אלא רק בצורת פקודות וקודי HTML הנכתבים ישירות לקוד האתר או דרך תוספים שונים.

תגי HTML וקיצורי דרך

ידע מאז ומתמיד היווה כוח, אבל כאשר מדובר בניהול תכני אתר דרך מערכת CMS, ברוב המקרים אנחנו הופכים למפונקים מעט… לכן לרוב נעדיף את קיצורי הדרך המפתים שמציעה לנו המערכת דרך הממשק הגרפי והעורך הוויזואלי על פני עורך ה-HTML, שאליו נגיע רק כאשר אין לנו ברירה (למשל, כאשר תוסף כלשהו מאלץ אותנו לשתול קטע קוד ספציפי, בעת הוספת שורת רווח סרבנית במקרים מסוימים וכד'). כך, למשל, תאפשר לנו מערכת וורדפרס לקצר את הדרך בהגדרת תגיות ה-ALT של התמונות שנשתול באתר, להגדיר מטה דיסקריפשן בדרך קלה דרך חלונית בממשק המיועדת לכך, להגדיר פונטים והיררכיית כותרות דרך העורך הוויזואלי וכן הלאה.

כאשר אתה מדבר אל מנוע החיפוש – עשה זאת בשפתו

עד כאן, הזכרנו את החלופות הקיימות והפונקציות המיידיות שאיתן נוכל להסתדר גם ללא שימוש ב-HTML, אולם באתר ישנם גם אלמנטים שלא ניתן להשתמש בהם דרך עורך ויזואלי או שהפלאג-אין המוסיף אותם ל-CMS הופך את השימוש בהם למסובך יותר מאשר השימוש ב-HTML, ולכן קודי HTML הם הדרך הקלה יותר לשלב אותם באתר. אחת מהדוגמאות הבולטות לכך הוא התגיות של Schema.org.

מהו Schema.org?

שיתוף פעולה של מפעילות מנועי החיפוש העיקריים ברשת, Microsoft העומדת מאחורי Bing, Yahoo, Yandex ו-Google, הוליד פרויקט שמטרתו לסייע לבעלי אתרים "להציג" כראוי את האתר שלהם במנועי החיפוש השונים דרך מספר סכמות מוגדרות הקיימות באתר Schema.org. שלושת סוגי התכונות (ה-Attributes) itemscope, itemtype ו-itemprop נשתלים באלמנטים השונים של העמוד, מתייגים את המידע שבאלמנט ומסווגים אותו ואת תתי האלמנטים שלו.

הטמעת קודי ה-HTML בתוך האתרים הופכת את חייהם של מנועי החיפוש לקלים יותר, גורמת לאינדוקס טוב ויעיל יותר ובכך, מעניקה לאתרים יתרון של דירוגים גבוהים יותר בתוצאות החיפוש. ה- Rich Snippets של Schema.org, והמינוף שהם נותנים לקידום האתר, הם אחת הדוגמאות לכך שאין ספק כי שווה להתאמץ ולצאת מאזור הנוחות שמעניקים לנו הכלים האוטומטיים, לטובת מעט מלאכת מקלדת וקידום אתרים מוצלח יותר. רוצים לדעת איך לעשות קידום אתרים טוב יותר? בואו ללמוד קורס קידום אתרים (SEO) מלא בכמה שעות טובות של הרצאות שונות בתחום, ותוכלו כמובן לדעת HTML טוב יותר מכל מקדם אתרים אחר בתחום.