היררכיה של אתר אינה מושג חדש. אפילו מקימי אתרי האינטרנט הראשונים ידעו כי על מנת לשמור את אתרם מסודר מבחינת הזנה וניהול ולאפשר לגולשים בו התמצאות לוגית ואינטואיטיבית קלה ככל שניתן, הם צריכים לבנות אותו בצורה מסודרת ומדורגת. אבל, עם הפיכתה של האופטימיזציה למנועי חיפוש לכלי עזר עיקרי בקידום אתרים, הפכה ההיררכיה מ-Nice to have ל-Must have, קיבלה אספקט נוסף והיא תופסת מקום לא מבוטל בהצלחתו (או בכישלונו) של אתר.

מדריך הטרמפיסט להיררכיה – מנקודת מבטו של הגולש האנושי

היררכיה נכונה באתר מאפשרת לגולש האנושי להתמצא בו ולמצוא את מבוקשו בדרך הקלה והנוחה ביותר. לתפישתו ולשימושו של גולש אנושי, מבנהו של אתר מסודר אמור להיות פשוט למדי: ככל שמרחק עמוד מסוים מהעמוד הראשי הינו גדול יותר (כלומר, ככל שיידרש ממנו מספר הקלקות עכבר רב יותר) כך חשיבותו של העמוד פחותה יותר, כשה- Breadcrumbs המצויים, באתר מסודר, בין בר הניווט העליון לכותרת ה-H1 של העמוד, הינם קישורים המאפשרים לו עלייה בהיררכיית הקטגוריות, מבלי צורך לנווט דרך תפריט הצד או התפריט העליון.

מהי היררכיה מושלמת מבחינת הבוטים?

ההנחה היא כי מבחינת הבוטים (עכבישי החיפוש של גוגל אשר תפקידם לסרוק ולאנדקס את האתר לצורך דירוגו בתוצאות החיפוש), היררכיה מושלמת הינה כזו הכוללת יחס ישר בין מיקומו של עמוד באתר (חשיבותו ביחס לעמודים אחרים) לבין חשיבותם של ביטויי המפתח שהוא מכיל. היררכיה גרועה עלולה להביא לכך שכאשר ננסה לקדם דף הנחשב לבעל חשיבות נמוכה בהיררכיית האתר (ומן הסתם, ההגעה אליו קשה יותר), הבוטים יתקשו לשתף פעולה, מאחר ולכאורה, עבורם, לא יהיה הסבר הגיוני לבקשה לדרג אותו גבוה בתוצאות החיפוש.

היררכיית אתר – אליה וקוץ בה?

ההערכה היא, שנכון לסוף שנת 2015, היו פזורים ברחבי הרשת כ-966,000,000 אתרים (כן, זו אינה טעות, 966 מיליון אתרים!), אבל רק כ-44% מתעבורת הרשת שבכניסה לאתרים אלה נעשתה בפועל על ידי גולשים אנושיים! 56% הנותרים מורכבים מכלים אוטומטיים למיניהם: בוטים, כלי פריצה, כריית מידע (Scrapers) וספאמרים.

כאן מתעוררת הדילמה הגדולה: קידום אתרים מול אבטחת אתרים. היררכיה אמנם מציגה לבוטים אתר מסודר ומאורגן, אשר בעת שיטוט בו לא יקשה עליהם להבין את חשיבותו של כל עמוד באתר לעומת העמודים האחרים. אך בד בבד היא מקלה על מזיקים למיניהם את ההתמצאות באתר. למרות שהדילמה נשמעת בעייתית, ניתן לציין כי ישנן דרכים המאפשרות למפעילי אתר לחסום תעבורה עוינת בעוד שבמקביל, הן עדיין מאפשרות לבוטים לסרוק ולאנדקס את האתר, כך שאין צורך לשפוך את המים עם התינוק.

רוצים לדעת איך קשור היררכיית האתר לנושא של קידום אתרים? בואו ללמוד קורס קידום אתרים מלא בכמה שעות איכותיות עם מרצה עם עשור בתחום על מנת לדעת איך בדיוק בונים היררכיה לאתר בצורה נכונה ומותאמת לנושא האתר.