אחד מהקריטריונים הוותיקים ביותר לדירוג אתרים הוא הקישורים הנכנסים – האתרים והדפים המכילים קישור לאתר או לדף בו. עם השנים, מקידום אתרים על פי כמות הקישורים, עברה גוגל לדירוג אתרים על פי Trust (אמון) ו-Authority (סמכות), שני קריטריונים שמעל לכל מצביעים על הרמת רף הקושי לקידום דרך קישורים עבור המקדמים. מדי פעם נעשה שינוי באלגוריתם המסתורי והלוט בערפל של גוגל המשנה את החשיבות של גורם אחד מהשניים ומעניק לו משקל כבד מעט יותר מחברו, אולם, ככלל, ניתן לומר כי Trust ו-Authority נחשבים מאוד בעיני מנוע החיפוש בעת קביעת דירוגו של אתר.

מהו Trust ולמה גוגל מסתמכת עליו?

מכירים את גישת ה"חבר מביא חבר" שבה נוקטות חברות הייטק רבות כיום? אף היא, כאלגוריתם ה-Trustrank, גורסת כי אם אתם עונים להגדרות מסוימות בהצלחה, המלצותיכם על חבר (או אתר) אף הן תעמודנה בקריטריונים הנדרשים. אבל מה קורה כשאתם ממליצים על חבר, שממליץ על חבר שאף הוא ממליץ על חבר? כאן כבר לא בטוח שהמועמד הסופי אכן יעמוד בקריטריונים הספציפיים הנדרשים… הדרך שבה זה בא לידי ביטוי ב- Trustrankהיא בחירת כמה מאות אתרים אמינים במיוחד וכאלה שבביטחון גמור אינם אתרי-ספאם על ידי גוגל (הקבוצה נקראת Seed Set), וההנחה שככל שהאתר רחוק יותר מאותו Seed Set, הסבירות לאתר אמין פחות – עולה.

מהו Authority ועל מה הוא מתבסס?

מעט מאד אתרים מתמחים בתחומים מרובים (כאנציקלופדיות רשת, למשל וויקיפדיה ודומותיה) ולכן, סמכות (Authority) הינה המוניטין שאתר (ובעליו) בנה לעצמו כמומחה או אוטוריטה בתחום מסוים. גוגל קובעת את רמת הסמכותיות של אתר ספציפי לפי מספר קריטריונים, כשהעיקרון המנחה הוא זיהוי אתרים הנוקטים בדרכים לא כשרות כדי להשיג קישורים נכנסים המפנים אליהם:

מקורם של הקישורים המפנים אל האתר מול כמותם – באופן הגיוני לגמרי, ומתוך המטרה לזהות ולסנן אתרים היוצרים ספאם, 300 קישורים שהגיעו מדומיינים שונים שווים בעיני גוגל לצורך קביעת סמכות הרבה יותר מ-300 קישורים שהגיעו מדומיין אחד (גם אם מקורם בדפים שונים באתר).

התפלגות הקישורים המובילים בין דפים שונים – באתרי סמכות קיימת התפלגות בקישורים המפנים אליו בין עמוד הבית לבין העמודים הפנימיים שמכיל האתר.

גיוון ה-Anchor Texts המובילים לאתר – ככל שהמלל בטקסטים המרכזיים (טקסט עוגן) שמאחוריהם מסתתרים הקישורים הינו מגוון יותר, כך החשד כי מדובר בהספמה ובקידום אוטומטי יורד.

קצב הוספת קישורים מפנים – קישורים טבעיים נוספים על פני פרקי זמן, לרוב בקצב קבוע וללא קפיצות יוצאות דופן. עלייה יוצאת דופן בכמות הקישורים המפנים בנקודות זמן מסוימות או ממספר מקורות החוזרים על עצמם יכולה לרמוז לגוגל כי ישנו כאן קידום שאינו טבעי. לעומת זאת, כמות קישורים גבוהה, בקצב קבוע וממקורות משתנים, מעידה על קישורים טבעיים.

על בסיס עקרון ה-Trust שעליו כתבנו קודם, אתרי סמכות המקשרים לאתרים אחרים מעניקים להם גושפנקא של אמינות, ולכן קישורים מאתרים אלה "נחשבים" יותר מקישורים מאתרים אחרים לצורך קביעת אמינותו של אתר ודירוגו בתוצאות החיפוש.

לסיכום:

גוגל שמה לה למטרה לייצר רשת איכותית, המכילה אתרים משמעותיים, יעילים ונגישים. היא משתמשת בקריטריון הקישורים המובילים אל אתר ודפיו על מנת לנקות את הרשת מאתרים בלתי אמינים ומאתרים המשתמשים בקידום Black Hat ובשיטות נוספות שאינן תורמות לטיב ואיכות האתרים ברשת. אם אתם רוצים לדעת איך בדיוק בונים קישורים נכנסים בצורה איכותית, בדקו את עמוד הקורס קידום אתרים של שמוליק דורינבאום ותכירו את רזי המקצוע של קידום אתרים וכמובן, איך ומה הקשר של קישורים נכנסים לקידום האתר בצורה אורגנית.