יונק דבש, פינגווין, יונה, אופוסום ופנדה – נראה, כי עדכון אלגוריתמי מנוע החיפוש של גוגל יצר גן חיות שלם מלא ותוסס אצל המקדמים ובעלי האתרים. אבל, בעצם, מה איכפת לנו בכלל מגוגל ומהעדכונים שלה? שגוגל תעדכן מה שהיא רוצה, למה זה נוגע לנו ולמה אנחנו כוססים ציפורניים בצפייה לעדכון הבא ולהשפעותיו עלינו? על האתרים שלנו? על הגולשים?
ארבע עובדות שחייבים לזכור בקשר לגוגל
על מנת להבין את המקום שתופסת גוגל בחיינו, משקלו של מנוע החיפוש שלה והשפעת עדכוני האלגוריתמים על האתרים ברשת, יש צורך לציין מספר עובדות משמעותיות:
- ניקיון הרשת מאתרים סתמיים – גוגל חרטה על דגלה את הפיכתה של רשת האינטרנט למלאה באתרים יעילים, נגישים ומשמעותיים, והיא פועלת באופן נחרץ ושוטף כדי "לנקות" אותה מאתרים סתמיים או מזיקים. היא עושה זאת דרך מנוע החיפוש שלה, כאשר המדרג גבוה יותר עבור אתרים העונים לקריטריונים (המשתנים מדי פעם) שהיא מציבה דרך עדכוני האלגוריתמים. את האתרים הסוררים, שאינם עונים לקריטריונים שהיא מציבה, היא דוחפת עמוק למטה, לדפים נידחים בתוצאות החיפוש או מפעילה עליהם סנקציות שונות אחרות (Google penalizes).
- אלגוריתם סודי – האלגוריתם (או האלגוריתמים) של מנוע החיפוש גוגל נחשבים לאחד מהסודות השמורים ביותר בעולם ויש הטוענים כי אף עובדי גוגל עצמה אינם מכירים אותם במלואם. לכן לנו כגולשים, בעלי אתר ומקדמי אתרים, יש רק את היכולת לשער ולנחש מהם הקריטריונים המדויקים המנחים את מנוע החיפוש בעת דירוג האתרים בתוצאות החיפוש.
- עדכון אלגוריתמים – לעתים מספקת לנו גוגל הצצה חטופה לדרך פעולתו של מנוע החיפוש, כאשר היא מודיעה על יציאתו של עדכון אלגוריתמים מהותי חדש. במקרים כאלה, היא מתמצתת את ההשפעה שתהיה לו על אתרים ודירוגם בתוצאות החיפוש. בפעמים אחרות (בעיקר כאשר מדובר בשינויים מינוריים), גוגל אינה מעדכנת את הציבור, וההשפעות ניכרות רק בפועל, בשטח.
- זעזוע ברשת – בכל פעם שגוגל מבצעת שינוי באלגוריתם שלה (בין אם היא מודיעה עליו מראש ובין אם לאו), מפת האתרים ברשת מזדעזעת ולוקח לאתרים זמן מה כדי לשוב ולמצב את עצמם חזרה בדירוג שאליו טיפסו במשך החודשים שקדמו לשינוי. חומרת הזעזוע תלויה בגודל השינוי והחזרה לשגרת תהליך הקידום לאתר תלויה, במידה רבה, בדיווחים ובמאמרים של מומחי קידום אתרים מרחבי העולם, אשר מנסים לאמוד את השפעת השינוי והשלכותיו.
*אם ברצונכם לדעת יותר על האלגוריתם של גוגל ואיך הוא קשור לקידום אתרים, כנסו ללמוד את הקורס המלא של קידום אתרים עם שמוליק דורינבאום ודעו הרבה יותר מכל מקדם שחושב שניצח את גוגל רק בגלל שהשיג 4 קישורים החודש. בהצלחה.
למתרעמים על "חוסר הדמוקרטיה" המצוי, לכאורה, בפעולותיה של גוגל, נוכל להזכיר כי גוגל יכולה להרשות לעצמה לנהוג כך, שכן מנוע החיפוש שלה נחשב למנוע החיפוש המוביל בעולם (עם כ-2.9 מיליארד חיפושים המתבצעים דרכו בכל יום) ואתר Google נחשב לאתר הפופולארי ביותר בעולם (האתרים הבאים אחריו בדירוג הפופולאריות לפי תעבורת הגולשים הם פייסבוק ויו-טיוב). כך שמי שרוצה לשחק במגרש המשחקים של גוגל, בהחלט חייב לעשות זאת לפי הכללים שהיא קבעה.